Narrow your search

Library

LUCA School of Arts (2)

Middelheim (2)

ULB (2)

Hogeschool Gent (1)

Odisee (1)

Thomas More Kempen (1)

Thomas More Mechelen (1)

UCLouvain (1)

UCLL (1)

UGent (1)

More...

Resource type

book (4)

dissertation (1)


Language

English (3)

Dutch (1)

German (1)


Year
From To Submit

2016 (5)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Dissertation
Bewegingen van de kijker, doorheen de zelfstandige ruimte van het kunstwerk.
Authors: --- --- ---
Year: 2016 Publisher: Gent : [s.n.],

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met mijn scriptie wil ik onderzoek doen naar de relatie tussen fenomenologie en beeldhouwkunst. Aan de hand van de kunstenaars Robert Morris (1931-heden) en Constantin Brancusi (1876-1957) zal ik nagaan welke de fenomenologische waarde is binnen hun oeuvre van beeldend werk alsook schriftelijk werk. Dan focus ik mij voornamelijk op ‘Notes on Sculpture’ (1966) van Robert Morris. De fenomenologie waarvan Edmund Husserl (1859-1938) de grondlegger was, werd uitgebreid door Maurice Merleau-Ponty bestudeerd (1908-1961). Het eerste deel van mijn tekst baseert zich dus vooral op zijn visie beschreven in ‘The Sculptural Imagination’ van Alex Potts (2000) en ‘Eye and Mind’ (1961) van Maurice Merleau-Ponty. Ook onderzoek ik de fenomenologie volgens het werk van Martin Heidegger (1889-1976), Hij was een Duitse filosoof/existentialist die Merleau-Ponty sterk beïnvloedde. Heidegger past de fenomenologie toe op de kunst en tracht de oorsprong van de kunst uit te leggen vanuit zijn fenomenologisch standpunt. Dit doet hij in ‘De Oorsprong van het Kunstwerk’ (2002), en het is dit boek dat ik gebruik voor mijn onderzoek. Ook verdiep ik mij in het boek van Andrew J. Mitchell, hij schrijft in ‘Heidegger among the Sculptors, Body, Space and the Art of Dwelling’ (1970) hoe Heidegger’s filosofie sterk beïnvloed werd door zijn contact en samenwerking met beeldende kunstenaars zoals Ernst Barlach, Bernhard Heiliger en Eduardo Chillida. Het werk van Heidegger dat ik gebruik spitst zich dus toe op kunst in het algemeen maar ook specifiek op de beeldhouwkunst. Het doel van mijn scriptie is dus om duidelijk te maken op welke manier de filosofie van Maurice Merleau-Ponty en Martin Heidegger het kijken naar beeldhouwkunst en het ervaren ervan kan helpen of stimuleren. Want het is door het begrijpen van de mechaniek van perceptie en het automatische van ons kijkgedrag dat voor mij de waarde van het ervaren van beeldhouwkunst aan het licht komt.


Book
Die rezeption der Philosophie Ludwig Wittgensteins in der Zeigenössischen Kunst
Authors: ---
ISBN: 9783737650007 Year: 2016 Publisher: Kassel Kassel University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Soft is fast : Simone Forti in the 1960s and after
Author:
ISBN: 0262334666 9780262334662 9780262033978 0262033976 0262334674 Year: 2016 Publisher: Cambridge, MA : MIT Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

An innovative analysis of Simone Forti's interdisciplinary art, viewing her influential 1960s ""dance constructions"" as negotiating the aesthetic strategies of John Cage and Anna Halprin.


Book
The autobiography of video : the life and times of a memory technology
Author:
ISBN: 9783956791895 3956791894 Year: 2016 Publisher: Berlin : Sternberg Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In this innovative take on early video art, Ina Blom considers the widespread notion that analog video was endowed with lifelike memory and agency. Reversing standard accounts of artistic uses of video, she follows the reflexive unfolding of a technology that seemed to deploy artists and artistic frameworks in the creation of new technical and social realities. She documents, among other things, video's emergence through the framework of painting, its identification with biological life, its exploration of the outer limits of technical and mental time control, and its construction of new realms of labor and collaboration. Enlisting a distinctly media-archaeological approach, Blom's new book—her second from Sternberg Press—is a brilliant look at the relationship between video memory and social ontology.


Book
Los Angeles to New York : Dwan Gallery 1959-1971
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9780226425108 Year: 2016 Publisher: Washington, D.C. National Gallery of Art

Listing 1 - 5 of 5
Sort by