Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Met mijn scriptie wil ik onderzoek doen naar de relatie tussen fenomenologie en beeldhouwkunst. Aan de hand van de kunstenaars Robert Morris (1931-heden) en Constantin Brancusi (1876-1957) zal ik nagaan welke de fenomenologische waarde is binnen hun oeuvre van beeldend werk alsook schriftelijk werk. Dan focus ik mij voornamelijk op ‘Notes on Sculpture’ (1966) van Robert Morris. De fenomenologie waarvan Edmund Husserl (1859-1938) de grondlegger was, werd uitgebreid door Maurice Merleau-Ponty bestudeerd (1908-1961). Het eerste deel van mijn tekst baseert zich dus vooral op zijn visie beschreven in ‘The Sculptural Imagination’ van Alex Potts (2000) en ‘Eye and Mind’ (1961) van Maurice Merleau-Ponty. Ook onderzoek ik de fenomenologie volgens het werk van Martin Heidegger (1889-1976), Hij was een Duitse filosoof/existentialist die Merleau-Ponty sterk beïnvloedde. Heidegger past de fenomenologie toe op de kunst en tracht de oorsprong van de kunst uit te leggen vanuit zijn fenomenologisch standpunt. Dit doet hij in ‘De Oorsprong van het Kunstwerk’ (2002), en het is dit boek dat ik gebruik voor mijn onderzoek. Ook verdiep ik mij in het boek van Andrew J. Mitchell, hij schrijft in ‘Heidegger among the Sculptors, Body, Space and the Art of Dwelling’ (1970) hoe Heidegger’s filosofie sterk beïnvloed werd door zijn contact en samenwerking met beeldende kunstenaars zoals Ernst Barlach, Bernhard Heiliger en Eduardo Chillida. Het werk van Heidegger dat ik gebruik spitst zich dus toe op kunst in het algemeen maar ook specifiek op de beeldhouwkunst. Het doel van mijn scriptie is dus om duidelijk te maken op welke manier de filosofie van Maurice Merleau-Ponty en Martin Heidegger het kijken naar beeldhouwkunst en het ervaren ervan kan helpen of stimuleren. Want het is door het begrijpen van de mechaniek van perceptie en het automatische van ons kijkgedrag dat voor mij de waarde van het ervaren van beeldhouwkunst aan het licht komt.
Merleau-Ponty, Maurice --- Morris, Robert --- Heidegger, Martin --- Serra, Richard --- Brancusi, Constantin --- Krauss, Rosalind E.
Choose an application
Philosophy --- Art --- doctoral dissertations --- philosophy of art --- LeWitt, Sol --- Johns, Jasper --- Morris, Robert --- Numminen, M.A. --- West, Franz --- Wittgenstein, Ludwig --- Bochner, Mel --- Kosuth, Joseph
Choose an application
An innovative analysis of Simone Forti's interdisciplinary art, viewing her influential 1960s ""dance constructions"" as negotiating the aesthetic strategies of John Cage and Anna Halprin.
Choreographers --- Dancers --- Forti, Simone. --- Morris, Simone --- Whitman, Simone --- ARTS/Art History/General --- ARTS/General --- Danse --- Chorégraphie --- Années 1960 --- Forti, Simone --- Morris, Robert --- Choreographers. --- Dancers. --- Koreografer. --- United States. --- Ballet --- History
Choose an application
In this innovative take on early video art, Ina Blom considers the widespread notion that analog video was endowed with lifelike memory and agency. Reversing standard accounts of artistic uses of video, she follows the reflexive unfolding of a technology that seemed to deploy artists and artistic frameworks in the creation of new technical and social realities. She documents, among other things, video's emergence through the framework of painting, its identification with biological life, its exploration of the outer limits of technical and mental time control, and its construction of new realms of labor and collaboration. Enlisting a distinctly media-archaeological approach, Blom's new book—her second from Sternberg Press—is a brilliant look at the relationship between video memory and social ontology.
kunst --- kunsttheorie --- video --- videokunst --- video-installaties --- Benning Sadie --- Piene Otto --- Tambellini Aldo --- Crutchfield James P --- Gillette Frank --- Ryan Paul --- Campus Peter --- Viola Bill --- Paik Nam June --- Vasulka Woody --- Vasulka Steina --- Sonnier Keith --- Muntadas Antoni --- Graham Dan --- Birnbaum Dana --- vom Bruch Klaus --- Benglis Lynda --- Morris Robert --- 791.5 --- Video art --- Intersubjectivity. --- Art, Modern --- History.
Choose an application
Art --- paintings [visual works] --- sculpture [visual works] --- earthworks [sculpture] --- Minimal --- art galleries [institutions] --- Pop [fine arts styles] --- Tinguely, Jean --- Andre, Carl --- LeWitt, Sol --- Suvero, di, Mark --- Kienholz, Edward --- Warhol, Andy --- Oldenburg, Claes --- Antin, Eleanor --- Holt, Nancy --- Snelson, Kenneth --- Duchamp, Marcel --- Anastasi, William --- Johns, Jasper --- Bell, Larry --- Doyle, Tom --- Morris, Robert --- Smithson, Robert --- Weiner, Lawrence --- Lozano, Lee --- Wesselmann, Tom --- Guston, Philippe --- Kline, Franz --- Arakawa, Shusaku --- Ross, Charles --- Heizer, Michael --- Klein, Yves --- Saint-Phalle, de, Niki --- Cage, John --- Rauschenberg, Robert --- Ryman, Robert --- Rosenquist, James --- Judd, Donald --- Bochner, Mel --- Chamberlain, John --- Flavin, Dan --- Reinhardt, Ad --- Rivers, Larry --- Baer, Josephine Gail --- Marisol --- Indiana, Robert --- Maria, de, Walter --- Sandback, Frederick Laue --- Castoro, Rosemarie --- Price, Kenneth --- Bontecou, Lee --- Arman --- Raysse, Martial --- Martin, Agnes --- Kosuth, Joseph
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|